сряда, 18 февруари 2009 г.

Финансова криза – време за инвестиции.

Преди известно време в офиса ни дойде представител на доста голям инвестиционен тръст. Еврейска компания, която е планирала, а сега изпълнява инвестиционен план в България за построяването на няколко затворени комплекса в курортни селища в страната.

При съставяне на бизнес плана, изискванията които заложиха в него бяха доста високи. Инвестицията започваше от самото начало – от създаване на юридическото лице, през изпълнението на СМР, до отчитане рентабилността на отделните обекти в годините, спрямо прогнозно заложени данни в началото на периода.

Не, бизнес плана не беше с цел взимане на кредит, както са 90% от случаите на нашите клиенти с прогнозиране на данните за възвръщаемост, което е своеобразно доказателство за добра рентабилност – защита на инвестицията. По-скоро, на втори прочит, това се превърна в action plan с точно разписване на проекта. Не до неговото „предаване”, а до неговото управление след възвръщане на инвестицията.

Направи ми впечатление, че при описване на дейностите и процесите за изпълнение – колегите така залагаха данните, че във всеки един детайл да изстискат максимално качество на минимална стойност от Х на брой подизпълнители, за които предварително поискаха проучване за да ги целят по най-слабите точки и използват най-силните страни.

В края обобщената КСС на един обект беше толкова малка, че винаги когато я виждах почти се разсмивах. Когато приключихме с окончателното оформяне на документите не се сдържах да попитам нашия клиент за това как си представя, че наистина ще се реализира всичко написано до тук – защото това, което беше заложено като данни за мен лично представляваше идеалният случай, а в положение на процъфтяваща финансова криза и то в България, то този случай граничеше с фантазиите. Евреинът с учудваща за мен откровеност ми каза:

„- Финансова криза е! Какво по-добро време от това за инвестиции? Сега всички са притиснати, няма клиенти, няма работа, а всеки ден по телевизията тръбят, колко по-зле стават нещата. Мениджърите стават податливи и предпочитат на всяка цена да дадат своя продукт, защото така ще има работа докато трае кризата. А кризата – тя идва и си отива, ако сега не създадеш това, което ще продаваш, то кога ? Когато кризата е отминала и клиентите ти чукат на вратата ли?”

www.nabaco-bg.com

1 коментар: